Huishoudelijke hulp en belasting

Er zijn verschillende regelingen rondom je huishoudelijke hulp, belasting en overige wetgeving. Op deze pagina lees je alles over de wetgeving rondom huishoudelijke hulp, de Regeling Dienstverlening aan Huis en belasting en onze eigen regelgeving.

Is huishoudelijke hulp aftrekbaar van de belasting?

Nee, huishoudelijke hulp is niet aftrekbaar van de belasting. Een huishoudelijke hulp voor bedrijven is wel aftrekbaar. Hiervoor moet de hulp daadwerkelijk door je bedrijf worden ingehuurd. 

Herroepingsrecht

Als je iets koopt op afstand, heb je 14 dagen bedenktijd. Dit herroepingsrecht geldt echter niet op maatwerk. Daarom heb je bij Ikzoekhuishoudelijkehulp.nl beperkt herroepingsrecht: 14 dagen of tot wij een geschikte huishoudelijke hulp voor je hebben gevonden. Het herroepingsrecht start zodra je een hulp hebt aangevraagd en onze voorwaarden hebt geaccepteerd. Zodra wij je hulp hebben gevonden (of na 14 dagen), stopt je herroepingsrecht.

Inschrijven voor huishoudelijke hulp

Regeling Dienstverlening aan Huis


In bovenstaand filmpje leggen we uit hoe de Regeling Dienstverlening aan Huis werkt.
De overheid heeft in 2007 de regeling 'Dienstverlening aan Huis' in het leven geroepen om wit werk te bevorderen en zwart werk tegen te gaan. Voor werkgevers scheelt deze regeling een hoop administratieve verplichtingen. Er hoeft geen loonbelasting of premie meer betaald te worden. Je huishoudelijke hulp valt onder de 'Regeling Dienstverlening aan Huis' als deze aan de volgende voorwaarden voldoet:

Inschrijven voor huishoudelijke hulp

Ziekte

Als de huishoudelijke hulp ziek is, moet je officieel de eerste zes weken 70% doorbetalen (art. 7:629 lid 2 BW). Toch merken we dat de meeste mensen afspreken dat de hulp op een andere dag werkt om de uren in te halen. Je kunt dit zelf met de hulp afspreken en eventueel vastleggen in het contract.

Inschrijven voor huishoudelijke hulp

Vaste huishoudelijke hulp

We sturen je de gegevens van een hulp die aangeeft bij jou te willen werken. Jullie maken zelf afspraken wanneer en hoe vaak de hulp komt schoonmaken. Je hoeft dus niet bang te zijn dat er telkens iemand anders bij je thuis komt. Een vaste huishoudelijke hulp weet na een tijdje precies hoe ze bij jou in huis moet schoonmaken. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat je schoonmaakster bij je past. Dan is het onmisbaar dat je altijd dezelfde hulp in huis hebt.

Gecertificeerde huishoudelijke hulp

Onze huishoudelijke hulpen hebben een schoonmaakcertificaat. Zodra hulpen zich bij ons inschrijven, volgen ze een training. Na het afronden van de training mogen ze als schoonmaakster (m/v) aan de slag. Bij deze training leren onze huishoudelijke hulpen de basis van het schoonmaken. Daarnaast leren ze bijvoorbeeld hoe ze hun gewerkte uren moeten factureren.

Fonds voor schade door de hulp

Wij bieden een uniek fonds voor schade. Het gaat hierbij om schade die is veroorzaakt door je huishoudelijke hulp tijdens het schoonmaken. Als je eigen verzekering de schade niet (volledig) dekt of als je eigen risico moet betalen, schakel je ons fonds in. Bij schade kun je bijvoorbeeld denken aan een afstandsbediening die van tafel is gestoten of een omgevallen spiegel.

Gratis nieuwe schoonmaakster (m/v)

Onze insteek is dat de huishoudelijke hulp lang bij je blijft werken. Er kunnen altijd omstandigheden zijn waarin jouw schoonmaakster of schoonmaker eerder stopt dan verwacht. Wij gaan dan direct op zoek naar een nieuwe hulp. Hier betaal je geen extra toeslag voor, deze garantie is onderdeel van ons schoonmaakabonnement.